Partsrepræsentation
Social Sagsførelse, der KAN betale sig!

Hvad er partsrepræsentation? 


Partsrepræsentanten fra Ret skal være Ret indtræder i klientens sted i klientens sag og varetager herefter klientens interesser med beføjelse til at handle på klientens vegne. 
Al kommunikation med offentlige instanser sker herefter direkte med partsrepræsentanten.  

 
Partsrepræsentanten holder løbende klienten opdateret via Teams møde, når der er udvikling i sagen. 
Alle større beslutninger tages altid i tæt samarbejde med klienten og klienten kan altid følge sin sag via tidslinjen på klientens OneDrive, som løbende opdateres. 


Vores samarbejde starter altid med et møde, hvor vi afstemmer forventninger og får udarbejdet opgaveoversigten, der præciserer de opgaver du, du ønsker løst igennem vores samarbejde. 
Du kan løbende tilføre nye opgaver til listen, hvis der bliver behov for det. 


Aktiv sagsførelse kan være alt fra: 


  • Udformning og afsendelse af ansøgninger. 
  • Mødedeltagelse. 
  • Kommunikation med offentlige instanser og sundhedsvæsnet. 
  • Påklager af afgørelser. 
  • Klage over sagsbehandling, fejl og mangler. 
  • Rykkerskrivelser af overskredne tidsfrister. 
  • Gennemgang af sagens akter. 
  • Anmeldelse om lovbrud til borgmester. 
  • Indbringelse af sagen ved Ankestyrelsen eller Ombudsmanden. 
  • Udarbejdelse af døgnrytmeplan. 
  • Uendeligt mange andre opgaver. 

  

Vi arbejder altid målrettet og effektivt for at opnå en retfærdig sagsbehandling og det bedste resultat af din sag. 
 
Vi giver dig råd- og vejledning i alle de rettigheder og muligheder, der løbende vil komme under sagens udvikling, men det er altid dig, som træffer de endelige beslutninger. 


Ret skal være Ret kan aldrig garantere et bestemt udfald i din sag, men vi gør altid alt, hvad vi kan indenfor gældende lovgivning. 
Afgørelserne ligger alene hos myndigheden (kommunen, ankestyrelsen, familieretshuset m.v.). 


Finder vi, at lovgivningen ikke er overholdt, eller at indholdet, som danner grundlag for en afgørelse, er mangelfuldt eller direkte forkert, så påklager vi afgørelsen. I tilfælde at, det er nødvendigt, tager vi sagen hele vejen til Højesteret for en principafgørelse. 
 
I vores samarbejde er der mulighed for 2 konkrete sagsforløb:


Sagsforløbet fremadrettet: 
Partsrepræsentanten arbejder med at få ansøgt det, der mangler i sagen og arbejder på at få afgjort den sag, som allerede er i gang, men som ofte er stagneret. 
Vi sørger for, at sagen bliver sagsført således, at vores klients rettigheder i forhold til gældende lovgivningen bliver overholdt. 

 

Sagsforløbet bagudrettet: 
Her arbejder vores afd. Task Force med at få omgjort forkerte og mangelfulde sagsbehandlinger/afgørelse af tidligere ansøgninger med tilbagevirkende kraft fra det oprindelige ansøgningstidspunkt samt påklager tilfælde, hvor råd og vejledningspligten ikke er overholdt. Når vores Task Force afd. gennemgår en sag, finder de ofte flere ting, som skal påklages eller genoptages. 
Vi sørger for at klientens sag bliver ført således, at vores klients rettigheder i forhold til lovgivningen bliver overholdt. 

 

Partsrepræsentanten fra Ret skal være Ret vurderer den enkelte sag i forhold til de ønsker og muligheder, som lovgivningen tillader.  
Partsrepræsentanten fortager altid en Konkret Individuel Vurdering.   

 
Partsrepræsentanten fra Ret skal være Ret siger tingene, som de er med ærlighed. Vi lægger ikke skjul på, hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke kan lade sig gøre.  

 
Lige meget hvad den rigtige løsning er for lige netop dig, så kan du med en partsrepræsentant fra Ret skal være Ret føle dig sikker på, at vi er med dig hele vejen og at vi til enhver tid sørger for, at lovgivningen bliver overholdt i behandlingen af din sag.  


 

Hvad skriver Ombudsmanden om retten til partsrepræsentation? 


Det kan være krævende at være part i en sag hos en offentlig myndighed. Sagen kan have store personlige eller økonomiske konsekvenser for parten, og parten kan have behov for bistand fra andre for at kunne varetage sine interesser under sagen. 


En part i en sag hos en offentlig myndighed har derfor i almindelighed ret til at lade sig repræsentere eller bistå af andre. Det kan ske, ved at en repræsentant træder i partens sted og som udgangspunkt overtager partens beføjelser i forhold til myndigheden, eller ved at parten deltager i f.eks. et møde med myndigheden sammen med en anden (en bisidder). 


Hvis reglerne om partsrepræsentation ikke bliver fulgt, kan det betyde, at parten ikke fuldt ud kan varetage sine interesser. Omvendt vil en myndighed uberettiget kunne komme til at videregive fortrolige oplysninger om en part – og derved bl.a. overtræde reglerne om tavshedspligt – hvis den retter henvendelse til andre end parten i en sag uden at undersøge, om der eksisterer et repræsentationsforhold.  


Typiske fejl i forbindelse med repræsentation: 

Væsentlige pointer 

 

  • Den, der er part i en afgørelsessag, kan på ethvert tidspunkt af sagens behandling lade sig repræsentere eller bistå af andre. Det følger af forvaltningslovens § 8, stk. 1.   
     
  • Bestemmelsen i forvaltningslovens § 8 er udtryk for et almindeligt princip om, at den, der kommer i forbindelse med den offentlige forvaltning, i almindelighed kan vælge at lade sig repræsentere eller bistå af andre, medmindre væsentlige modhensyn kan anføres til støtte for at begrænse denne ret, eller andet følger af lovgivningen på det pågældende område eller af forholdets natur.  
      
  • Myndigheden må ikke uberettiget begrænse eller besværliggøre partens adgang til at vælge en repræsentant.  
      
  • Myndigheden kan ikke pålægge parten at lade sig repræsentere. Se afsnit 2. 
      
  • Myndigheden må efter omstændighederne af egen drift vejlede parten om muligheden for at vælge en repræsentant eller bisidder.  
      
  • Der er forskel på en partsrepræsentant og en bisidder. En partsrepræsentant opnår som udgangspunkt de rettigheder, der efter forvaltningsloven tilkommer parten. Det gør en bisidder ikke uden videre.  
      
  • Det er myndighedens ansvar at sikre, at den ikke korresponderer med en partsrepræsentant, uden at der foreligger den nødvendige bemyndigelse fra parten.  
      
  • Når der er en partsrepræsentant, er myndigheden som udgangspunkt forpligtet til at korrespondere med repræsentanten og kan meddele sagens afgørelse til partsrepræsentanten med bindende virkning for parten.  
      
  • Myndigheden er som udgangspunkt berettiget til at sende en kopi af afgørelsen og eventuel brevveksling i sagen til parten, medmindre parten frabeder sig det.   

 

  • Myndigheden kan kræve, at parten medvirker personligt, når det har betydning for sagens afgørelse.  
      
  • Der skal foreligge tungtvejende hensyn, før en myndighed kan nægte en part at lade sig repræsentere eller bistå af andre.  

 

  • Manglende underretning om sagens afgørelse til partsrepræsentanten vil i almindelighed medføre, at eventuelle klage- og indbringelsesfrister suspenderes, indtil afgørelsen meddeles repræsentanten.  

 

Kilde: 

https://www.ombudsmanden.dk/myndighedsguiden/generel-forvaltningsret/partsrepraesentation 



Ret skal være Ret sagsfører alle sager, som kan danne præcedens for fremtidige principafgørelser, helt til domsfældelse.


Kontakt os for en uforpligtende samtale og hør hvordan vi kan hjælpe dig, med lige netop din sag.